Wednesday, May 29, 2013

შეხვედრა "ჩვენებურებთან"

ტაო-კლარჯეთში ჩვენი მოგზაურობისას  მიზნად გვქინდა დასახული  ტაო-კლარჯეთელ ქართველებთან-,,ჩვენებურებთან” შეხვედრა, ეს კი ძალიან მნიშვნელოვანი და ამაღელვებელი იყო ჩვენთვის. ტაო-კლარჯეთის ქართველობა ოსმალეთის საზღვრებში აღმოჩნდა XVI საუკუნეშიროდესაც ოსმალებმა მესხეთი დაიპყრესმესხების უდიდესი ნაწილი საუკუნეთა განმავლობაში იძულებული გახდა მაჰმადიანობა მიეღოამ კუთხეში სარწმუნოებასთან ერთად თურქული ენაც მტკიცედ იკიდებდა ფეხსსაუკუნეების განმავლობაში მესხეთის ბევრ კუთხეში დაიკარგა ქართული ენა და ქართველობის შეგრძნებათუმცა ნაწილი მესხებისა ინარჩუნებდა მშობლიურ ენასა და ქართველობას. გურჯები ის ქართველები რიანრომლებიც ცხოვრობენ თურქეთშიქართულად მეტყველებენ და დღემდე აქვთ შემონახული ძველი ქართული ადათ-წესებიისინი ისტორიული ტაო-კლარჯეთისა და თურქეთის სხვადასხვა კუთხეში ცხოვრობენ. როგორც ჩვენ გამოვიკვლიეთ,  გურჯებიშეძლებისდაგვარადცდილობენ ძველი ადათ-წესებისა და ტრადიციების დაცვასისინი ზაფხულობითერთ დათქმულ დღესგადიან იალაღებზე და სახალხო დღესასწაულებს აწყობენსადაც ერთმანეთს ეპაექრებიან სიმღერაშიცეკვაშიშაირობაშიჭიდაობაშიასეთი დღეობების ტრადიციაძირითადადართვინის   ვიაილეთშია შემორჩენილი.დღეს თურქეთის ნებისმიერ ქალაქში შეიძლება შეხვდეთ ქართულად მოლაპარაკე ადამიანებსმათ კარგად იციან თავიანთი წარმომავლობაქართული გვარებისიმღერებიგადმოცემები და ზღაპრებიაინტერესებთ თავიანთი სამშობლოს - საქართველოს დღევანდელი დღე და ფიქრობენ მის მომავალზე.
 წარმოშობით ახალციხელი "ჩვენებური"

ტაო-კლარჯეთში 270-მდე  ქართული გვარია შემორჩენილი: ბედინაშვილები, ალთუნაშვილები, დურმუშიძეები, პაპიაშვილები, ბექარიშვილები, მოსიაშვილები, ბოკვერაშვილები და სხვა. 

ქართული ანბანის შესწავლის მსურველთა რაოდენობა დღითიდღე  მცირდება , რასაც მიაწერენ ქართველთა მიგრაციას ქალაქებში ,თუმცა  მთავარი  პასუხისმგებლობა მაინც ოჯახებს ეკისრებათ. არის სოფლები, სადაც ქარულად  საუბარი კვლავ იციან. ესენია: არმენხევი, ხევეკი ,გუდახევი, ხუმლახი, ბალხი ,ხოდსუფლია ,უთანი, ვანისხევი, კირვანსი ,ოთხთაეკლესია, ბინათი, წიმწიმი (ციმციმი), უსტამისი, ბორჩხა  და სხვა.


და აი, გავემართეთ ,,ჩვენებურებთან”  შესახვედრად. ავუყევით მდ. მასისის ულამაზეს ხეობას. სწრაფი მდინარეა მასისი, ხმაურიანი. ისე ბღაოდა, თითქოს ჩვენს დანახვაზე ჭრილობას თავი მოეხსნა და საშინელ ტკივილს განიცდიდა... სადაც ჩვენ მივდიოდით, იმ სოფელს ხევეკი ერქვა. სასტუმროს- ,,მასისი”. ჩვენი მასპინძლები დოლენჯიშვილები იყვნენ. უჭირდათ ქართულად ლაპარაკი, მაგრამ ერთმანეთს მშვენივრად ვაგებინებდით სათქმელს. ისეთი შინაურული ატმოსფერო იყო, რომ თითქოს ერთმანეთის ძალიან ახლობლები ვიყავით და კარგად ვგრძნობდით თავს.
 
ჩვენი მასპინძლების დახმარებით მეორე საღამოს სასტუმროში თავი მოიყარეს ,,ჩვენებურებმა”. ჩვენ მათ კონცერტი მოვუწყეთ. დასასრულ ყველამ ერთად ვიცეკვეთ ფერხული ანუ მათი სიტყვით რომ ვთქვა ,,ვიფერხულეთ”.საღამო ამაღლებული იყო და დაუვიწყარი... ჩვენ შევთანხმდით, რომ გავაგრძელებთ ერთმანეთთან ურთიერთობას სოციალური ქსელის მეშვეობით.
.ამიერიდან ჩვენ ერმანეთს აღარ დავკარგავთ, რადგან ვიცით, რომ  ერთი  ხის  სხვადასხვა ტოტზე ამოყრილი ყლორტები ვართ და სულიერად  გვაერთიანებს მამა-პაპათ საფლავების, მათი დედულ-მამულის სიყვარული. აღსანიშნავია ისრომ 400 წლის განმავლობაში ქართველს ქართველი არ მოუკლავსქართველს ქართველისათვის არაფერი მოუპარავსქართველს ქართველთან კონფლიქტი არ ჰქონიაგამოირჩევიან ერთმანეთის მხარდაჭერითსიყვარულითტრადიციების ერთგულებითშეკრულობითა და ურთიერთგატანითასევეგანასხვავებთ რელიგიათუმცა რელიგია ყველას პირადი საქმეადანარჩენი ყველაფერი საერთო გვაქვსჩვენ მაინც ყველანი ქართველები ვართ.
გამომშვიდობება "ჩვენებურებთან"

No comments:

Post a Comment